Ν. 5229/2025 Κοινωνική αντιπαροχή, κοινωνική μίσθωση, τριτεκνική ιδιότητα και άλλες διατάξεις. ΦΕΚ 158/Α/12.9.2025 ΜΕΡΟΣ Α Γενικές διατάξεις Άρθρο 1 Σκοπός 1. Σκοποί του Μέρους Β' είναι: α) η ενίσχυση της στεγαστικής επάρκειας της αγοράς ακινήτων και η δημιουργία αποθέματος κατάλληλης και οικονομικά προσιτής κατοικίας για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως αυτές προσδιορίζονται από το κράτος στο πλαίσιο άσκησης της στεγαστικής πολιτικής, αντί προκαθορισμένου μισθώματος, το οποίο υπολείπεται ουσιωδώς του μισθώματος που διαμορφώνεται σύμφωνα με τις συνθήκες της αγοράς για κατοικία αντίστοιχων ποιοτικών χαρακτηριστικών, και β) η διευκόλυνση της άσκησης της στεγαστικής πολιτικής από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, μέσω της ενίσχυσης της διοικητικής δομής της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής. 2. Σκοποί του Μέρους Γ' είναι: α) η ενίσχυση οικογενειών με τρία παιδιά, β) η ενίσχυση της αυτονομίας των ατόμων με αναπηρία και η κοινωνική τους συμπερίληψη, γ) Ο πλήρης διαχωρισμός των οργανικών μονάδων που είναι αρμόδιες για τον εσωτερικό έλεγχο και την επιθεώρηση παροχών εντός του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία "Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης", σε συμμόρφωση με τον ν. 4795/2021 (Α'62) για το σύστημα εσωτερικού ελέγχου του δημόσιου τομέα, και η ενίσχυση του Τμήματος Επιθεώρησης Παροχών μέσω της σύστασης Μητρώου Επιθεωρητών και δ) η ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και των εποπτευόμενων φορέων του. Άρθρο 2 Αντικείμενο 1. Αντικείμενο του Μέρους Β' είναι: α) η τροποποίηση του ν. 5006/2022 (Α' 239) για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου αξιοποίησης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β' της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α'143), μέσω αα) της διεύρυνσης της έννοιας της κοινωνικής αντιπαροχής, αβ) του καθορισμού της διαδικασίας επιλογής των δικαιούχων μισθωτών, αγ) του προσδιορισμού των βασικών όρων σύναψης και εκτέλεσης της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής, και αδ) της ανάθεσης στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας της διαχείρισης ακινήτων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, β) η εισαγωγή της έννοιας της κοινωνικής μίσθωσης, ως νέου μηχανισμού παροχής οικονομικά προσιτής στέγης, και γ) η σύσταση Γενικής Διεύθυνσης Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής στη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, η αποτύπωση των επιχειρησιακών στόχων και των αρμοδιοτήτων των οργανικών μονάδων της νέας Γενικής Διεύθυνσης και η ρύθμιση θεμάτων του προσωπικού της. 2. Αντικείμενο του Μέρους Γ' είναι: α) η αναγνώριση και πιστοποίηση της τριτεκνικής ιδιότητας και των δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτή, ισοβίως, β) η ίδρυση και η λειτουργία δομών βραχυχρόνιας φιλοξενίας για άτομα με αναπηρία, γ) Ο πλήρης διοικητικός διαχωρισμός του Τμήματος Επιθεώρησης Παροχών από τη Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία "Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης" (Ο.Π.Ε.Κ.Α.), δ) η αποτύπωση των αρμοδιοτήτων του Τμήματος Επιθεώρησης Παροχών, ε) η ενίσχυση των ελεγκτικών διαδικασιών του Ο.Π.Ε.Κ.Α., με τη σύσταση Μητρώου Επιθεωρητών, τον καθορισμό των διαδικασιών εγγραφής και πιστοποίησης των επιθεωρητών, καθώς και την ενίσχυση της λειτουργικής ανεξαρτησίας τους και στ) η ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και των εποπτευόμενων φορέων του. ΜΕΡΟΣ Β' Κοινωνική αντιπαροχή και κοινωνική μίσθωση ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α' Κοινωνική αντιπαροχή Άρθρο 3 Διεύρυνση του αντικειμένου της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής - Αντικατάσταση άρθρου 5 ν. 5006/2022 Το άρθρο 5 του ν. 5006/2022 (Α' 239), περί της έννοιας της κοινωνικής αντιπαροχής, αντικαθίσταται ως εξής: "Άρθρο 5 Έννοια κοινωνικής αντιπαροχής 1. Κοινωνική αντιπαροχή είναι η σύμβαση που συνάπτεται μεταξύ του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ή Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α' και β' βαθμού, με την ιδιότητα της αναθέτουσας αρχής, με ιδιώτη ανάδοχο, με σκοπό την ενίσχυση του οικιστικού αποθέματος και τη δημιουργία κοινωνικών κατοικιών μέσω της αξιοποίησης της ακίνητης ιδιωτικής περιουσίας των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β'της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α' 143) σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 2 του παρόντος. 2. Με τη σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής Ο ανάδοχος αναλαμβάνει, σύμφωνα με τις τεχνικές και λειτουργικές απαιτήσεις της αναθέτουσας αρχής και με δικές του δαπάνες, μέσα και ευθύνη: α) την ανέγερση πολυώροφης οικοδομής, που διέπεται από τους κανόνες της οριζόντιας ιδιοκτησίας [άρθρα 1002 και 1117 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α' 164) και ν. 3741/1929 (Α' 4)], ή περισσότερων αυτοτελών οικοδομών, που διέπονται από τους κανόνες της κάθετης ιδιοκτησίας [ν.δ. 1024/1971 (Α'232)] ή της οριζόντιας ιδιοκτησίας, επί αδόμητου ακινήτου, ή β) την ανακαίνιση ή επισκευή δομημένου ακινήτου, τα οποία έχουν περιέλθει στην αποκλειστική διαχείριση της αναθέτουσας αρχής ή ανήκουν σε αυτή κατά κυριότητα. 3. Το αντάλλαγμα του αναδόχου στη σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής δύναται να συνίσταται, διαζευκτικά ή σωρευτικά: α) στη μεταβίβαση και παράδοση στον ανάδοχο, κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή, του συμβατικά καθορισμένου μέρους των ιδιοκτησιών που έχουν ανεγερθεί ή ανακαινισθεί ή επισκευασθεί, μετά του εξ αδιαιρέτου ποσοστού τους επί του οικοπέδου, ή/και στην είσπραξη από τον ανάδοχο του τιμήματος μεταβίβασης των ιδιοκτησιών σε τρίτους, που ο ανάδοχος υποδεικνύει στην αναθέτουσα αρχή, εφόσον έχει προηγηθεί η προσήκουσα αποπεράτωση των εργασιών ανέγερσης ή ανακαίνισης ή επισκευής των κατοικιών, καθώς και των εργασιών διαμόρφωσης των κοινόχρηστων εσωτερικών και εξωτερικών χώρων αυτών και έχει διενεργηθεί η παράδοση και παραλαβή των κατοικιών και των κοινόχρηστων εσωτερικών και εξωτερικών χώρων έτοιμων προς χρήση, β) στο δικαίωμα της εν όλω ή εν μέρει εκμετάλλευσης, για ορισμένο χρονικό διάστημα, των οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών που έχουν ανεγερθεί ή ανακαινισθεί ή επισκευασθεί και έχουν ανατεθεί προς διαχείριση στον ανάδοχο, ή σε αμοιβή για τη διαχείρισή τους, γ) στην είσπραξη του χρηματικού ποσού που συμφωνείται ως αντίτιμο για τη μίσθωση με δικαίωμα προαίρεσης για την εξαγορά, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 5Α, των κοινωνικών κατοικιών που παραμένουν στην κυριότητα του Δημοσίου ή των Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού, καθ' υπέρβαση του ποσοστού της παρ. 2 του άρθρου 6. 4. Ανεξάρτητα από το αν η σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής αφορά δομημένο ή αδόμητο ακίνητο που έχει περιέλθει στην αποκλειστική διαχείριση της αναθέτουσας αρχής ή ανήκει σε αυτή κατά κυριότητα, στο αντικείμενο της σύμβασης δύναται να περιλαμβάνεται η ανάθεση στον ανάδοχο της εν γένει διαχείρισης όλων ή μερικών εκ των ιδιοκτησιών για λογαριασμό της αναθέτουσας αρχής και σύμφωνα με τις οδηγίες αυτής. Στην έννοια της διαχείρισης, όπως αυτή προσδιορίζεται με την απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 45 και εξειδικεύεται περαιτέρω με τη σχετική διακήρυξη, περιλαμβάνονται, ιδίως: α) η εκμίσθωση των κοινωνικών κατοικιών για λογαριασμό της αναθέτουσας αρχής σε δικαιούχους μισθωτές του άρθρου 5Α έναντι του μισθώματος που καθορίζεται σύμφωνα με την απόφαση της παρ. 3Α του άρθρου 45, β) η είσπραξη και απόδοση των μισθωμάτων και των κοινόχρηστων δαπανών και η παρακολούθηση των σχετικών πληρωμών, καθώς και γ) οι υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής που συναρτώνται με τη χρήση των κατοικιών στο σύνολο των οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών που έχουν περιέλθει στην αποκλειστική διαχείριση της αναθέτουσας αρχής ή ανήκουν σε αυτή κατά κυριότητα. Αν το αντάλλαγμα συνίσταται στο δικαίωμα της εν όλω ή εν μέρει εκμετάλλευσης των υπό διαχείριση ιδιοκτησιών, μετά από τη λήξη της διαχείρισης, Ο ανάδοχος παραδίδει το ακίνητο στην αναθέτουσα αρχή σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης. Αν κατά τον χρόνο απόδοσης του ακινήτου υφίστανται ενεργές συμβάσεις μίσθωσης, στη θέση του εκμισθωτή υπεισέρχεται η αναθέτουσα αρχή. 5. Αν η σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής αφορά σε δομημένο ακίνητο, στο αντικείμενο της σύμβασης δύνανται να περιλαμβάνονται η αλλαγή χρήσης ΤΟΥ ακινήτου, η ανέγερση ή προσθήκη κτισμάτων, καθώς και η κατεδάφιση κτισμάτων ή τμημάτων αυτών. Στην περίπτωση αυτή καταρτίζονται από την αναθέτουσα αρχή πράξη κατάργησης ή τροποποίησης σύστασης και κανονισμού συνιδιοκτησίας, που καταχωρίζονται ατελώς στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο. Αν η σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής αφορά σε ανέγερση κτίσματος επί αδόμητου ακινήτου, καταρτίζονται πράξη σύστασης οριζοντίων και καθέτων ιδιοκτησιών και κανονισμός συνιδιοκτησίας, που καταχωρίζονται ατελώς στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο. 6. Στις περ. α) και γ) της παρ. 3 η αναθέτουσα αρχή μεταβιβάζει εμπράγματα δικαιώματα επί του ακινήτου με συμβολαιογραφική πράξη που καταχωρίζεται στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα." Άρθρο 4 Δικαιούχοι μισθωτές κοινωνικής κατοικίας - Προσθήκη άρθρου 5Α στον ν. 5006/2022 Στον ν. 5006/2022 (Α'239) προστίθεται άρθρο 5Α ως εξής: "Άρθρο 5Α Δικαιούχοι μισθωτές κοινωνικής κατοικίας - Δικαίωμα προαίρεσης για εξαγορά 1. Οι δικαιούχοι μισθωτές σε κοινωνικές κατοικίες επιλέγονται από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.) με βάση κοινωνικά κριτήρια, στα οποία περιλαμβάνονται, ιδίως, το εισόδημα, η περιουσιακή και οικογενειακή κατάσταση και η ηλικία των τέκνων των δικαιούχων. Οι δικαιούχοι μισθωτές, οι σύζυγοι αυτών ή τα πρόσωπα με τα οποία αυτοί έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, καθώς και τα εξαρτώμενα μέλη τους, εφόσον φιλοξενούνται από τους δικαιούχους μισθωτές, από τη σύναψη της σύμβασης μίσθωσης και εξής δεν δύνανται να λαμβάνουν το επίδομα στέγασης του άρθρου 3 του ν. 4472/2017 (Α'74), το επίδομα στεγαστικής συνδρομής σε ανασφάλιστους υπερήλικες της υποπερ. αα) της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4520/2018 (Α' 30) και το στεγαστικό επίδομα σε φοιτητές του άρθρου 10 του ν. 3220/2004 (Α' 15) ούτε να είναι ωφελούμενοι άλλων προγραμμάτων ή παροχών που αποσκοπούν στην κάλυψη των στεγαστικών τους αναγκών. 2. Τα κριτήρια επιλογής των δικαιούχων μισθωτών πρέπει να συντρέχουν, σωρευτικά, κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης για σύναψη της σύμβασης μίσθωσης κοινωνικής κατοικίας, κατά τον χρόνο σύναψης της σύμβασης μίσθωσης και κατά τον χρόνο παράτασης ή ανανέωσης της σύμβασης μίσθωσης. 3. Το ύψος του μισθώματος που καταβάλλουν οι δικαιούχοι μισθωτές κοινωνικής κατοικίας υπολείπεται ουσιωδώς του μισθώματος που διαμορφώνεται σύμφωνα με τις συνθήκες της αγοράς για κατοικία αντίστοιχων ποιοτικών χαρακτηριστικών με την προς εκμίσθωση κοινωνική κατοικία. 4. Στις οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες των ακινήτων που ανεγείρονται ή ανακαινίζονται ή επισκευάζονται στο πλαίσιο σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής επιτρέπεται η σύναψη συμβάσεων μίσθωσης με δικαίωμα προαίρεσης για την εξαγορά τους (rent to own) από τους δικαιούχους μισθωτές, μετά από την παρέλευση δέκα (10) ετών από τη σύναψη της αρχικής σύμβασης μίσθωσης. Στην περίπτωση αυτή, η σύμβαση μίσθωσης περιβάλλεται τον τύπο του συμβολαιογραφικού εγγράφου και το δικαίωμα προαίρεσης αγοράς ισχύει μόνο μετά από την καταχώριση της σύμβασης στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο, που διενεργείται ατελώς." Άρθρο 5 Οικονομοτεχνική μελέτη αξιοποίησης ακινήτου και ελάχιστο ποσοστό κοινωνικής κατοικίας - Αντικατάσταση άρθρου 6 ν. 5006/2022 Το άρθρο 6 του ν. 5006/2022 (Α'239), περί των βασικών όρων της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής, αντικαθίσταται ως εξής: "Άρθρο 6 Οικονομοτεχνική μελέτη αξιοποίησης ακινήτου και ελάχιστο ποσοστό κοινωνικής κατοικίας 1. Κατά τη διαδικασία ωρίμανσης της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής εκπονείται οικονομοτεχνική μελέτη, η οποία προσδιορίζει τη βέλτιστη για την αναθέτουσα αρχή αξιοποίηση του ακινήτου και, ιδίως, το ελάχιστο ποσοστό κοινωνικής κατοικίας, τη μέγιστη διάρκεια της περιόδου διαχείρισης, το ποσοστό των οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών που μεταβιβάζεται στον ανάδοχο, καθώς και τον αποτελεσματικότερο συνδυασμό του ανταλλάγματος του αναδόχου σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5 με το προς ανάθεση έργο και τη βιωσιμότητα της προσδοκώμενης επένδυσης του αναδόχου. Η οικονομοτεχνική μελέτη αξιολογεί το νομικό καθεστώς του ακινήτου, το κόστος κατασκευής και συντήρησης των κατοικιών και τη δυνατότητα χρηματοδότησης του έργου και τεκμηριώνει τον τρόπο βέλτιστης αξιοποίησης του ακινήτου, με βάση χωροταξικά, περιβαλλοντικά, χρηματοοικονομικά και εμπορικά κριτήρια. 2. Σε κάθε περίπτωση, το ποσοστό των ιδιοκτησιών μετά του εξ αδιαιρέτου ποσοστού τους επί του οικοπέδου, το οποίο παραμένει στην κυριότητα του Δημοσίου ή του οικείου Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού, κατά περίπτωση, και το οποίο προορίζεται για εκμίσθωση σε δικαιούχους μισθωτές κοινωνικής κατοικίας, δεν μπορεί να είναι μικρότερο του τριάντα τοις εκατό (30%)." Άρθρο 6 Επιλογή αναδόχου, προδικαστική προστασία, κατάρτιση και εκτέλεση της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής - Αντικατάσταση άρθρου 7 ν. 5006/2022 Το άρθρο 7 του ν. 5006/2022 (Α' 239), περί της επιλογής αναδόχου, της προδικαστικής προστασίας, της κατάρτισης και εκτέλεσης της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής, αντικαθίσταται ως εξής: "Άρθρο 7 Επιλογή αναδόχου, προδικαστική προστασία, κατάρτιση και εκτέλεση της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής 1. Στα διαγωνιστικά τεύχη για την επιλογή του αναδόχου σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής περιγράφονται, τουλάχιστον, τα εξής: α) το ακίνητο, με μνεία στα υφιστάμενα κτίσματα που ευρίσκονται εντός αυτού, καθώς και τα χαρακτηριστικά του κτιρίου που πρόκειται να ανεγερθεί επ' αυτού ή να ανακαινιστεί ή να επισκευαστεί, το οποίο με τον περιβάλλοντα χώρο του, οφείλει να πληροί τις προϋποθέσεις πρόσβασης ατόμων με αναπηρία, β) οι επιτρεπόμενες χρήσεις και οι ενδεχόμενες αλλαγές χρήσης, γ) τα κριτήρια συμμετοχής και επιλογής του αναδόχου, δ) οι βασικοί όροι των συμβάσεων μίσθωσης μεταξύ του αναδόχου και των δικαιούχων μισθωτών κοινωνικής κατοικίας, συμπεριλαμβανομένου του ανώτατου ύψους του μισθώματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην απόφαση της παρ. 3Α του άρθρου 45, για τις κατοικίες που εκμισθώνονται υποχρεωτικά προς δικαιούχους μισθωτές του άρθρου 5Α, στην περίπτωση που ως αντάλλαγμα προβλέπεται η εν όλω ή εν μέρει εκμετάλλευση των υπό διαχείριση κοινωνικών κατοικιών, ε) οι όροι και οι γενικές και ειδικές υποχρεώσεις του αναδόχου ως προς τη συντήρηση, επιμέλεια και διαχείριση των ανεγερθεισών ή ανακαινισθεισών οριζοντίων ή καθέτων, κατά περίπτωση, ιδιοκτησιών, στ) το μέγιστο ποσοστό των οριζοντίων ή καθέτων, κατά περίπτωση, ιδιοκτησιών και συνιδιοκτησίας εξ αδιαιρέτου επί της κυριότητας του ακινήτου που δύναται να μεταβιβαστεί στον ανάδοχο ως εργολαβικό αντάλλαγμα, σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 5. 2. Στα κριτήρια επιλογής του αναδόχου σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής δύνανται να περιλαμβάνονται: α) το ελάχιστο ποσοστό των οριζοντίων ή κάθετων, κατά περίπτωση, ιδιοκτησιών και συνιδιοκτησίας εξ αδιαιρέτου επί της κυριότητας του ακινήτου που δύναται να μεταβιβαστεί στον ανάδοχο ως εργολαβικό αντάλλαγμα, σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 5, β) ο ελάχιστος χρόνος διάρκειας της περιόδου διαχείρισης σύμφωνα με την περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 5, γ) ο αριθμός των κατοικιών που θα διατεθούν προς δικαιούχους μισθωτές του άρθρου 5Α, δ) το ύψος του μισθώματος για τις κατοικίες που θα εκμισθωθούν προς δικαιούχους, ε) η αρχιτεκτονική αρτιότητα της πρότασης του αναδόχου. 3. Οι συμβάσεις κοινωνικής αντιπαροχής, αναλόγως του φυσικού αντικειμένου και των χαρακτηριστικών τους, υπάγονται στις διατάξεις του ν. 4412/2016 (Α'147) ή του ν. 4413/2016 (Α' 148). Ως προς την προδικαστική προστασία και τη δικαστική προστασία στο στάδιο που προηγείται της σύναψης της σύμβασης εφαρμόζεται το Βιβλίο IV του ν. 4412/2016." Άρθρο 7 Ένταξη συμβάσεων κοινωνικής αντιπαροχής στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας - Προσθήκη άρθρου 7Α στον ν. 5006/2022 Στον ν. 5006/2022 (Α' 239) προστίθεται άρθρο 7Α ως εξής: "Άρθρο 7Α Ένταξη συμβάσεων κοινωνικής αντιπαροχής στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας για τη σύμβαση της κοινωνικής αντιπαροχής του άρθρου 5 εφαρμόζονται: α) τα άρθρα 126, 127, 128, 129 και 130 του ν. 4799/2021 (Α' 78), περί του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, και β) τα άρθρα 5Β, 5Γ και 12 του ν. 3986/2011 (Α' 152), περί της ωρίμανσης των συμβάσεων στρατηγικής σημασίας, περί της ωρίμανσης και διενέργειας διαδικασιών για την αξιοποίηση ακινήτων και περί του χωρικού προορισμού και της επενδυτικής ταυτότητας των δημοσίων ακινήτων, αντίστοιχα." Άρθρο 8 Μητρώο Συμβάσεων Κοινωνικής Αντιπαροχής - Προσθήκη άρθρου 7Β στον ν. 5006/2022 Στον ν. 5006/2022 (Α' 239) προστίθεται άρθρο 7Β ως εξής: "Άρθρο 7Β Μητρώο Συμβάσεων Κοινωνικής Αντιπαροχής 1. Στη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας τηρείται ηλεκτρονικό μητρώο, στο οποίο καταχωρίζονται πληροφορίες αναφορικά με τις διαδικασίες ανάθεσης και την πορεία εκτέλεσης συμβάσεων κοινωνικής αντιπαροχής, όπως η ημερομηνία δημοσίευσης της διακήρυξης, η ημερομηνία κατακύρωσης και το χρονοδιάγραμμα ανέγερσης των οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών που πρόκειται να διατεθούν σε δικαιούχους μισθωτές του άρθρου 5Α, ο αριθμός και το είδος των κοινωνικών κατοικιών ανά δήμο και περιφέρεια, οι κατοικίες που έχουν εκμισθωθεί ή έχουν μεταβιβαστεί κατά κυριότητα και αυτές που απομένουν προς διάθεση, καθώς και οι δικαιούχοι μισθωτές του άρθρου 5Α. 2. Για τη λειτουργία του ηλεκτρονικού μητρώου της παρ. 1, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού παρέχουν στη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής όλες τις απαραίτητες πληροφορίες." Άρθρο 9 Διαχείριση ακινήτων από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού για την αξιοποίησή τους με σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής - Εξουσιοδοτική διάταξη - Προσθήκη άρθρου 7Γ στον ν. 5006/2022 Στον ν. 5006/2022 (Α' 239) προστίθεται άρθρο 7Γ ως εξής: "Άρθρο 7Γ Διαχείριση ακινήτων από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού για την αξιοποίησή τους με σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής - Εξουσιοδοτική διάταξη 1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού περιέρχεται στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, άνευ ανταλλάγματος και οποιασδήποτε άλλης διατύπωσης, η αποκλειστική διαχείριση ακινήτων που ανήκουν σε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β' της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α'143), εξαιρουμένων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α' και β' βαθμού, για την αξιοποίησή τους με σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής. Ως διαχείριση νοείται η αποκλειστική άσκηση από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, για λογαριασμό του Δημοσίου, έναντι κάθε άλλης δημόσιας αρχής και έναντι τρίτων, των δικαιωμάτων του κυρίου του ακινήτου, στα οποία περιλαμβάνεται η ανάληψη και εκτέλεση κάθε συμβατικής και άλλης δέσμευσης έναντι τρίτων. Αν το ακίνητο ανήκει σε νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου ή σε Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές του Υποτομέα της Κεντρικής Κυβέρνησης της περ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 ή σε Οργανισμό Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ) του Υποτομέα ΟΚΑ της περ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, με την ίδια απόφαση η κυριότητα του ακινήτου περιέρχεται στο Ελληνικό Δημόσιο, άνευ ανταλλάγματος και οποιασδήποτε άλλης διατύπωσης. 2. Η απόφαση της παρ. 1 καταχωρίζεται στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο. Η καταχώριση του πρώτου εδαφίου απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά, αμοιβή ή δικαίωμα υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου, από κάθε δικαίωμα συμβολαιογράφων, δικηγόρων και δικαστικών επιμελητών, από κάθε αμοιβή ή ανταποδοτικό τέλος και, γενικώς, από κάθε είδους δαπάνη που επιβάλλεται για την καταχώριση. Για την καταχώριση της απόφασης της παρ. 1 στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο δεν απαιτείται η έκδοση άλλων εγγράφων, συμπεριλαμβανομένου του πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης του άρθρου 11 του ν. 4122/2013 (Α' 42) και της βεβαίωσης μηχανικού, η οποία εκδίδεται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 83 του ν. 4495/2017 (Α' 167) ή οποιασδήποτε άλλης ισοδύναμης δήλωσης που υποκαθιστά τη δήλωση αυτή. Η υποβολή της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου των άρθρων 52 έως 63 του ν. 4495/2017 διενεργείται εντός της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 55 του ν. 4495/2017. 3. Για την αξιοποίηση με σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής ακινήτων που ανήκουν στην κυριότητά τους, οι Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού ασκούν τις αρμοδιότητες αναθέτουσας αρχής, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος κεφαλαίου και τις υπουργικές αποφάσεις που εκδίδονται κατ' εφαρμογή του άρθρου 45. Για την κίνηση της διαδικασίας του άρθρου 7Α από τους Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, η οποία χορηγείται μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση του οικείου Ο.Τ.Α. για την αναγκαιότητα σύναψης σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής. Για τα ίδια ακίνητα, σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας απαιτείται και για τη δημοσίευση προκήρυξης για την επιλογή αναδόχου σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής." Άρθρο 10 Εξουσιοδοτικές διατάξεις - Αντικατάσταση παρ. 2 και 3 και προσθήκη παρ. 3Α και 3Β στο άρθρο 45 του ν. 5006/2022 Στο άρθρο 45 του ν. 5006/2022 (Α' 239), περί των εξουσιοδοτικών διατάξεων του νόμου αυτού, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι παρ. 2 και 3 αντικαθίστανται, β) προστίθενται παρ. 3Α και 3Β, και οι παρ. 2 έως 3Β διαμορφώνονται ως εξής: "2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού και με την επιφύλαξη των παρ. 3, 3Α και 3Β ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικά με τη σύμβαση κοινωνικής αντιπαροχής του άρθρου 5 και ιδίως: α) οι όροι και οι ρήτρες της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής, β) η μέγιστη διάρκεια της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής, γ) οι συμβατικές σχέσεις με τους δικαιούχους μισθωτές του άρθρου 5Α, δ) ο τύπος, το ελάχιστο περιεχόμενο, οι ειδικότεροι όροι και τα δικαιολογητικά για την κατάρτιση της πράξης σύστασης των οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών και του κανονισμού συνιδιοκτησίας, καθώς και οι ειδικότεροι όροι και τα δικαιολογητικά για τις μεταβιβάσεις της παρ. 6 του άρθρου 5, ε) το ελάχιστο περιεχόμενο των όρων και υποχρεώσεων συντήρησης και επιμέλειας του αναδόχου για το σύνολο ή μέρος του ακινήτου κατά τη διαχείριση, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 5, και κατά την εκμετάλλευση, σύμφωνα με την περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 5, των οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών που έχουν ανεγερθεί ή ανακαινισθεί ή επισκευασθεί, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας παράδοσης και παραλαβής του ακινήτου στην περίπτωση ύπαρξης ενεργών μισθώσεων κατά τον χρόνο λήξης της περιόδου διαχείρισης και της σύνταξης του σχετικού πρωτοκόλλου. 3. Με απόφαση του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ρυθμίζονται: α) κάθε θέμα σχετικά με την επιλογή των δικαιούχων μισθωτών του άρθρου 5Α και ιδίως τα κριτήρια επιλογής τους, η διαδικασία δημόσιας πρόσκλησης και επιλογής τους, τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά, ο έλεγχος και η επαλήθευση αυτών και β) η λειτουργία του ηλεκτρονικού μητρώου της παρ. 3 του άρθρου 7Β για την επιλογή των δικαιούχων μισθωτών του άρθρου 5Α και την παρακολούθηση των συμβάσεων κοινωνικής αντιπαροχής. 3Α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ορίζεται κάθε θέμα σχετικά με τους όρους των συμβάσεων μίσθωσης, τους δικαιούχους μισθωτές του άρθρου 5Α, τον έλεγχο και την επιβεβαίωση φθορών κατά τη διάρκεια της μίσθωσης και τους όρους αποκατάστασης αυτών, καθώς και τον τρόπο προσδιορισμού του ύψους του μισθώματος που καταβάλλουν. 3Β. Με απόφαση του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας δύναται να ανατίθενται η εκτέλεση ενεργειών που αφορούν τη σύμβαση της κοινωνικής αντιπαροχής, καθώς και η διαχείριση ακινήτων σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 7Γ, σε εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, ως εντολοδόχο του Υπουργείου, με μεταβίβαση των αναγκαίων πιστώσεων ως επιχορήγηση σε αυτόν." ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β' Κοινωνική μίσθωση Άρθρο 11 Κοινωνική μίσθωση 1. Ως κοινωνική μίσθωση ορίζεται η σύμβαση μίσθωσης που συνάπτεται με αντικείμενο την παροχή κατάλληλης και οικονομικά προσιτής στέγης σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, αντί προκαθορισμένου μισθώματος, το οποίο υπολείπεται ουσιωδώς του μισθώματος που διαμορφώνεται σύμφωνα με τις συνθήκες της αγοράς για κατοικία αντίστοιχων ποιοτικών χαρακτηριστικών με την προς εκμίσθωση κοινωνική κατοικία. 2. Οι δικαιούχοι μισθωτές επιλέγονται με βάση κοινωνικά κριτήρια, στα οποία δύνανται να περιλαμβάνονται, ιδίως, το εισόδημα, η περιουσιακή και οικογενειακή κατάσταση και η ηλικία των τέκνων των δικαιούχων. 3. Για τα ακίνητα που εντάσσονται σε προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης της παρ. 1 ή εντάσσονται σε προγράμματα που χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται ή επιδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους για την επίτευξη σκοπών στέγασης ευάλωτων ομάδων δεν εφαρμόζονται το άρθρο 192 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α' 114), καθώς και τα άρθρα 26 έως 49 του π.δ. 715/1979 (Α' 212) και 1 έως 8 του π.δ. 242/1996 (Α' 179), που διέπουν τις εκμισθώσεις των ακινήτων των δήμων, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των περιφερειών, αντίστοιχα. Άρθρο 12 Εξουσιοδοτική διάταξη Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού δύνανται να θεσπίζονται προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης της παρ. 1 του άρθρου 11, να καθορίζονται οι φορείς που δύνανται να υλοποιούν τα προγράμματα αυτά, τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής των δικαιούχων, τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά και η διαδικασία επαλήθευσης αυτών, η διαδικασία και οι όροι κατάρτισης των κοινωνικών μισθώσεων, ο τρόπος προσδιορισμού του μισθώματος, τα όργανα και η διαδικασία ελέγχου της εκπλήρωσης των υποχρεώσεων των δικαιούχων, και να ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικά με την κατάρτιση των μισθώσεων της παρ. 1 του άρθρου 11. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' Σύσταση και λειτουργία Γενικής Διεύθυνσης Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής στη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας .............................. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ' Ψηφιακή πύλη στεγαστικής πολιτικής Άρθρο 18 Ψηφιακή Πύλη Στεγαστικής Πολιτικής 1. Στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, συστήνεται Ψηφιακή Πύλη Στεγαστικής Πολιτικής, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (ΕΨΠ - gov.gr). 2. Σκοπός της Ψηφιακής Πύλης Στεγαστικής Πολιτικής είναι ιδίως: α) η πληροφόρηση των πολιτών για το σύνολο των δημόσιων μέτρων στέγασης, συμπεριλαμβανομένων των στεγαστικών προγραμμάτων, των φορολογικών ελαφρύνσεων και των συναφών ρυθμιστικών παρεμβάσεων, β) η δυνατότητα λήψης εξατομικευμένης πληροφόρησης από τον πολίτη, σχετικά με τα στεγαστικά προγράμματα που τον αφορούν, μέσω έξυπνης μηχανής αναζήτησης και στη βάση στοιχείων, όπως ιδίως η ηλικία, το εισόδημα, η οικογενειακή κατάσταση, η κατάσταση στέγασης και ο τόπος κατοικίας, γ) η διευκόλυνση του πολίτη στη διαδικασία αίτησης σε στεγαστικά προγράμματα, μέσω της δυνατότητας ανακατεύθυνσής του στη σχετική σελίδα του εκάστοτε προγράμματος, δ) η μηνιαία ενημέρωση των ενδιαφερόμενων σχετικά με την πρόοδο υλοποίησης των στεγαστικών προγραμμάτων, μέσω της παροχής απολογιστικών ποσοτικών στοιχείων. 3. Για την εκπλήρωση του σκοπού της περ. β) της παρ. 2, η Ψηφιακή Πύλη Στεγαστικής Πολιτικής διασυνδέεται ηλεκτρονικά, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σύμφωνα με τα άρθρα 47 του ν. 4623/2019 (Α' 134), περί των δεδομένων του δημοσίου τομέα, και 84 του ν. 4727/2020 (Α' 184), περί της διαλειτουργικότητας των φορέων του δημοσίου τομέα, με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας (TAXIS). 4. Η Ψηφιακή Πύλη Στεγαστικής Πολιτικής προβαίνει σε χρήση της έξυπνης μηχανής αναζήτησης της περ. β) της παρ. 2 και, κατόπιν σχετικής ενημέρωσης και συναίνεσης του πολίτη, αντλεί από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας (TAXIS) τα ακόλουθα στοιχεία εκάστου φυσικού προσώπου: α) το έτος γεννήσεώς του, β) την οικογενειακή του κατάσταση, γ) τη σύνθεση του νοικοκυριού του, δ) τη στεγαστική του κατάσταση και ιδίως την ύπαρξη ενεργού μίσθωσης ή/και κυριότητας κατοικίας, ε) το ετήσιο οικογενειακό του εισόδημα και στ) την περιφέρεια και τον δήμο κατοικίας του. 5. Τα στοιχεία της παρ. 4 υπόκεινται σε ψευδωνυμοποίηση μετά την άντλησή τους και πριν από την εμφάνιση των αποτελεσμάτων αναζήτησης στον χρήστη της πλατφόρμας της Ψηφιακής Πύλης Στεγαστικής Πολιτικής, στην οποία έχουν πρόσβαση οι υπηρεσίες της παρ. 6. 6. Πρόσβαση στα ψευδωνυμοποιημένα στοιχεία της Ψηφιακής Πύλης Στεγαστικής Πολιτικής έχει η Γενική Διεύθυνση Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, η οποία δύναται να αντλεί ψευδωνυμοποιημένα πληροφοριακά και στατιστικά στοιχεία, για τους σκοπούς της παρ. 2. 7. Η Γενική Διεύθυνση Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας είναι αρμόδια για την τήρηση της Ψηφιακής Πύλης Στεγαστικής Πολιτικής και ειδικότερα για: α) την οργάνωση και την εποπτεία των δεδομένων της, β) την κανονική, συνεχή και ασφαλή λειτουργία της πλατφόρμας της Ψηφιακής Πύλης Στεγαστικής Πολιτικής και την άντληση στοιχείων από αυτή, γ) την ανάρτηση στην Ψηφιακή Πύλη Στεγαστικής Πολιτικής των στοιχείων που εξυπηρετούν τους σκοπούς της παρ. 2, καθώς και την επικαιροποίηση των ανωτέρω στοιχείων, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Στεγαστικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, η οποία συγκεντρώνει τα στοιχεία για τα μέτρα στέγασης από τις εκάστοτε αρμόδιες υπηρεσίες. 8. Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας είναι αυτοτελώς υπεύθυνος επεξεργασίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) και τον ν. 4624/2019 (Α' 137). Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ειδικότερα, ενεργεί ως αυτοτελώς υπεύθυνος επεξεργασίας για τη λειτουργία της ΕΨΠ - gov.gr, συμπεριλαμβανομένων των σκοπών αυθεντικοποίησης και διαλειτουργικότητας. Άρθρο 19 Εξουσιοδοτική διάταξη Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού καθορίζονται Ο τρόπος, η διαδικασία και κάθε άλλο ζήτημα σχετικό με την άντληση των στοιχείων της παρ. 4 του άρθρου 18 από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας (TAXIS), τυχόν πρόσθετα στοιχεία τα οποία πρέπει να αντληθούν, στο μέτρο που είναι αναγκαία για την πραγμάτωση των σκοπών της παρ. 2 του άρθρου 18, η διαδικασία ψευδωνυμοποίησης των στοιχείων μετά την άντλησή τους και πριν από την εμφάνιση των αποτελεσμάτων αναζήτησης στον χρήστη της πλατφόρμας της Ψηφιακής Πύλης Στεγαστικής Πολιτικής, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 18, οι υπηρεσίες των αρμόδιων Υπουργείων που συνεργάζονται με τη Διεύθυνση Στεγαστικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, σύμφωνα με την περ. γ) της παρ. 7 του άρθρου 18, καθώς και κάθε άλλο ειδικό, τεχνικό ή λεπτομερειακό θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 18. ΜΕΡΟΣ Γ Τριτεκνική ιδιότητα, οργανωτικές ρυθμίσεις του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και άλλες διατάξεις Άρθρο 20 Δικαιώματα τριτέκνων - Προσθήκη άρθρου 1Α στον ν. 3454/2006 Στον ν. 3454/2006 (Α' 75) προστίθεται άρθρο 1Α ως εξής: "Άρθρο 1Α Δικαιώματα τριτέκνων 1. Τρίτεκνοι είναι οι γονείς τριών τέκνων από έναν ή περισσότερους γάμους ή νομιμοποιηθέντων ή νομίμως αναγνωρισθέντων ή υιοθετημένων, είτε αυτά είναι ανήλικα, οπότε οι γονείς έχουν τη γονική μέριμνα και επιμέλεια, είτε ενήλικα. Η ιδιότητα του τριτέκνου αναγνωρίζεται στα πρόσωπα του άρθρου 4. 2. Οι γονείς που αποκτούν την τριτεκνική ιδιότητα βάσει της παρ. 1, τη διατηρούν ισοβίως και απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που απορρέουν από την τριτεκνική ιδιότητα, τα δε τέκνα προστατεύονται και απολαμβάνουν τα δικαιώματα των τέκνων τριτέκνων, με την επιφύλαξη ευνοϊκότερων διατάξεων, εφόσον είναι άγαμα και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό τρίτο (23ο) έτος της ηλικίας τους ή σπουδάζουν σε αναγνωρισμένες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας τους. Στα τέκνα αυτά συνυπολογίζονται ισοβίως και αυτά με επ' αόριστον πιστοποίηση αναπηρίας σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως ηλικίας και οικογενειακής κατάστασης. 3. Τα δικαιώματα που απορρέουν από την αναγνώριση της τριτεκνικής ιδιότητας δεν χορηγούνται στους δικαιούχους γονείς σε περίπτωση αμετάκλητης καταδίκης τους για κακούργημα ή για εκ προθέσεως τελούμενο πλημμέλημα σε βάρος τέκνου τους ή τέκνου του άλλου γονέα. Σε περίπτωση τέτοιας καταδίκης, δεν πλήττονται τα αντίστοιχα δικαιώματα των τέκνων τους." Άρθρο 21 Πιστοποίηση τριτεκνικής ιδιότητας - Προσθήκη άρθρου 1Β στον ν. 3454/2006 Στον ν. 3454/2006 (Α' 75) προστίθεται άρθρο 1Β ως εξής: "Άρθρο 1Β Πιστοποίηση τριτεκνικής ιδιότητας 1. Η ιδιότητα του τριτέκνου αποδεικνύεται με το πιστοποιητικό τριτεκνικής ιδιότητας, το οποίο χορηγείται ψηφιακά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Η ηλεκτρονική αίτηση δύναται να υποβάλλεται και μέσω εξουσιοδοτημένου χρήστη του Κέντρου Κοινότητας του τόπου κατοικίας του αιτούντος ή των αρμοδίων υπηρεσιών του οικείου δήμου, αν στον τόπο κατοικίας του αιτούντος δεν λειτουργεί Κέντρο Κοινότητας και σύμφωνα με όσα ορίζονται στην υπό στοιχεία 29810/ΕΞ/23.10.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας "Διαδικασία αυθεντικοποίησης υπαλλήλων του δημοσίου τομέα σε ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες" (Β'4798). 2. Ενστάσεις κατά των αποφάσεων απονομής ή μη της τριτεκνικής ιδιότητας υποβάλλονται, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης στον ενδιαφερόμενο, στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και κρίνονται από Επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και μέλη της οποίας είναι: α. ένα (1) μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ως Πρόεδρος, ο οποίος ορίζεται από τον Πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, β. ένας (1) ανώτερος υπάλληλος του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, ο οποίος ορίζεται από τον Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, γ. ένας (1) εκπρόσωπος της πλέον αντιπροσωπευτικής τριτοβάθμιας οργάνωσης τριτέκνων, ο οποίος ορίζεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο. Η γραμματειακή υποστήριξη της επιτροπής παρέχεται από υπάλληλο του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, που ορίζεται με την απόφαση του πρώτου εδαφίου. 3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται τα αναγκαία δικαιολογητικά, η διαδικασία και κάθε άλλο ειδικό, τεχνικό ή λεπτομερειακό θέμα για την έκδοση του πιστοποιητικού κτήσης ή απώλειας της τριτεκνικής ιδιότητας." Άρθρο 22 Δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία 1. Δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία είναι μονάδες κοινωνικής φροντίδας του άρθρου 1 του ν. 2345/1995 (Α'213) που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας σε άτομα με αναπηρία. Οι δομές αυτές παρέχουν υπηρεσίες προσωρινής διαμονής, φροντίδας και υποστήριξης στους ωφελούμενούς τους με σκοπό την ενίσχυση της αυτονομίας τους, την προώθηση της κοινωνικής τους συμπερίληψης, την ανακούφιση του υποστηρικτικού τους περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και των οικογενειών τους. 2. Οι δομές της παρ. 1 δύναται να ιδρύονται από Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας του άρθρου 9 του ν. 4109/2013 (Α' 16), δήμους και νομικά πρόσωπα αυτών, καθώς και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ιδιωτικού δικαίου, κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα. Οι ως άνω φορείς εκδίδουν άδεια λειτουργίας, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2345/1995, ως φορείς παροχής οργανωμένων υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας. 3. Οι φορείς της παρ. 2 δύνανται να παρέχουν υπηρεσίες, στις οποίες περιλαμβάνονται, ανάλογα με τις εξυπηρετούμενες ανάγκες των ωφελουμένων, α) ημερήσια παραμονή χωρίς διανυκτέρευση, β) ολιγοήμερη φιλοξενία για χρονικό διάστημα έως και δέκα (10) ημερών, καθώς και, γ) σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, φιλοξενία για χρονικό διάστημα έως και τριάντα (30) ημερών. Η αξιολόγηση των αναγκών των ωφελουμένων πραγματοποιείται από διεπιστημονική ομάδα του φορέα της παρ. 2. 4. Οι υπηρεσίες παρέχονται σε άτομα με αναπηρία με βάση την κατηγορία της αναπηρίας και την ηλικία των ωφελουμένων. Οι προδιαγραφές των χώρων και το ελάχιστο απαιτούμενο προσωπικό για τη λειτουργία των δομών της παρ. 1 καθορίζονται ομοίως με βάση τις κατηγορίες της αναπηρίας και την ηλικία των ωφελουμένων που δύνανται να εξυπηρετούν. .............................. Άρθρο 35 Εξουσιοδοτική διάταξη Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Υγείας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του αρμόδιου Υπουργού για τον Συντονιστικό Μηχανισμό για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι επιλεξιμότητας των ωφελουμένων, οι όροι, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία ίδρυσης και λειτουργίας των δομών του άρθρου 22, το ειδικότερο περιεχόμενο των παρεχόμενων από αυτές υπηρεσιών, οι προδιαγραφές των χώρων και το απαραίτητο προσωπικό για τη λειτουργία τους βάσει της δυναμικότητάς τους, οι ειδικότητες της διεπιστημονικής ομάδας των φορέων της παρ. 2 του άρθρου 22, το ελάχιστο περιεχόμενο του Κανονισμού Λειτουργίας τους, ο τρόπος άσκησης εποπτείας και ελέγχου επ' αυτών, το ύψος τυχόν ειδικού τροφείου ή εξόδων παραμονής σε αυτές, καθώς και κάθε άλλο, ειδικό, τεχνικό ή λεπτομερειακό, θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 22. ΜΕΡΟΣ Δ' Έναρξη ισχύος Άρθρο 36 Έναρξη ισχύος Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται σε επιμέρους διατάξεις. Αθήνα, 11 Σεπτεμβρίου 2025